Kültürümüzün Sözsüz Dili: Balıkesir Patik Örücülüğünde Yılan Bezemesi

Kültür, bir toplumun duyuş ve düşünü birliğini sağlayan bütün değerlerinin tümüdür. Gelenek, görenek, düşünü ve sanat değerleri gibi bir toplumun bütün değerlerini kapsar. Zaman içinde değişim ve gelişim gösteren kültür, sürekli hareket halindedir ve toplumdan beslendiği için canlıdır. Geleneksel Türk El Sanatları da yaşadığımız kültürün vazgeçilmez birer parçasıdır ve belge niteliği taşır. El örücülüğü ile yapılan patikler de bulunduğu kültürün sözsüz dilini oluşturur.

Türk Mitolojisinde Kar ve Hamid Zübeyir’in Erciyes’in Karları Makalesindeki Yansımaları

Türk mitolojisinde kar, birçok unsurla ilişkili olarak kullanılmaktadır. Bunlardan en önemlisi “kargıma” olup kelime anlamı bedduadır. Bir diğeri Karaş Han olup karanlık tanrısıdır. Kötü bir ruh olan ve musallat olduğu insanı şizofreni hastası yapan Karamat isimli kötücül ruhun isminin kökeni de kardan gelmektedir. Duman tanrısı olan “Karluk Han”ın adı, temizlik tanrısı olan Karşıt Han’ın adı, ölümcül, yok edici karanlık anlamına gelen “karuk” sözcüğü de yine kardan türemiştir.

Axıs Mundı-Yer ve Gök Arasındaki Kutsal Kazık-Damar

Yüce Kutsal Ruh! Bir dayak (dayanak, direk- Göktürkçe) yarattı önce tüm sonsuzluğu bir arada tutmak için kainata… Kainattan gelen sınırsız kazıklar ana dayağa bağlı olarak tüm var olanı oluşturdular. Ve ruh nefesi bu oluşturulan damarlarla yayıldı ve bağlandı; canlandı kainat… Sonsuz ve Kut’lu ola…

Elma Değil Ayva !

Âdem ile Havva, hem inanışlarda hem mitlerde hem de edebiyatta çeşitli imgelerle mihenk taşı halini almış bir olgudur. İslamiyet’te anne ve babayı, Hristiyanlık’ta ilk günahın işlenmesini, Musevilik’te yeniden dünyaya gelişi, mitolojide ilk uyanışı ve utancı, edebiyatta ilk âşıkları ve bunlardan çok daha fazlasını ifade eder Âdem ile Havva.

Top